Viktigt meddelande angående golfspel och Covid-19

2021-04-01
Folkhälsomyndigheten har kommit med nya råd till idrotten. Svenska Golfförbundet har angett vad som gäller för golfspel i sitt ordförandebrev från 30 mars.

Tävlingar

Golfförbundet har utfärdat en stark avrådan från att anordna tävlingar. Vad som menas med tävling finns definierat i ordförandebrevet. Länk: Ordförandebrev

Det har förekommit en stark önskan om att starta tävlingsverksamheten på Lanna GK, närmast ”Städgolf”, ”Gubbsving” och ”Onsdagsgolf”. Alla tävlingar hanteras i ”GIT tävling” men denna plattform får inte användas. Det är alltså praktiskt omöjligt att administrera en tävling.

Detta är som sagt en stark och tydlig avrådan. Eventuella egna initiativ för att kringgå detta, från enskilda golfspelare eller klubbar, utsätter golfklubbarna för en risk att klandras och riskerar att golfsporten som helhet stämplas som illojal i en svår tid. I värsta fall kan det påverka vår möjlighet att få kunna spela golf överhuvudtaget under pandemin.

Dessa restriktioner gäller fram till 25:e april, men kan komma att förlängas.

Spela gärna sällskapsrundor, men följ rekommendationerna som finns på Golfförbundets hemsida. Rekommendation för golfspel